En kritisk situasjon for PAHN – internasjonaliseringsarbeidet for scenekunst fra Norge står i fare.  

PAHN står i en kritisk situasjon!

Vi har fått signaler om at Utenriksdepartementet vurderer å redusere prosjektmidlene til internasjonal aktivitet med 50 %. For PAHN vil dette få svært alvorlige konsekvenser, ettersom hele vårt internasjonale arbeid er finansiert gjennom UD.

Les om vår metode og konsekvensene av et ev. Kutt her

PAHN mottar ingen prosjektmidler fra Kultur- og likestillingsdepartementet, og er en av de minste aktørene i Norwegian Arts Abroad-nettverket. Til tross for at vi forvalter ansvaret for hele scenekunstfeltet internasjonalt, mottar vi over 70 % mindre midler sammenlignet med Music Norway, NORLA og OCA, samtidig som scenekunstfeltet er betydelig mer avhengig av internasjonal mobilitet og samarbeid enn andre kunstfelt, på grunn av få nasjonale visningsarenaer i Norge.   

PAHN representerer en infrastruktur som bygger opp om en særdeles sårbar kunstnergruppe. Et kutt fra UD vil ramme et felt som er helt avhengig av internasjonale relasjoner for å kunne opprettholde en bærekraftig kunsterøkonomi og eksistens.  

Samtidig befinner vi oss i en periode med en bemerkelsesverdig og positiv utvikling.
Aktiviteten i feltet er tilbake for fullt etter pandemien, og etterspørselen etter norsk scenekunst internasjonalt er i kraftig vekst. Fra 2022 til 2024 har vi registrert en økning på 66 % i søknader og 47 % i etterspurte midler gjennom våre ordninger. Dans og crossover-feltet alene står nå for 59 % av all internasjonal aktivitet – et tydelig tegn på et fagfelt i ekspansjon, med stort internasjonalt potensial.  


Øyeblikkets kunst 

Scenekunst er den eneste kunstarten av de syv kunstformer fra NAA, som er øyeblikkskunst, kunst som forsvinner i det øyeblikket forestillingen er over. Scenekunst oppleves sammen med andre, der og da. Fordi scenekunsten er knyttet til det forbigående og fysiske møtet, er den i sin natur også mindre egnet for kommersiell reproduksjon og massemarked. Scenekunsten kan ikke selges eller distribueres på samme måte som varige kunstuttrykk.   

Scenekunsten er nomadisk, den må forflytte seg for å eksistere. Det er et sentralt premiss for kunstformens eksistens og økosystem.  

Et felt som er økonomisk presset, til tross for etterspørsel 

Både kunstnere og arrangører opererer i et marked der kostnadene i de fleste tilfeller overgår inntjeningspotensialet.  Scenekunstnere skal selge sine produkter til arrangører som også er avhengig av offentlig støtte, og som i mange tilfeller opplever konkurranse og en knapphet på midler.  De færreste arrangører betaler den fulle kostnaden ved å hente inn forestillinger til sine scener. Ofte forventes det at kunstnerne delvis dekker kostnader gjennom ulike støtteordninger, f.eks. fra Kulturrådet. Et kutt fra UD vil dermed gi kolossale følger for et felt som allerede eksisterer med et minimum av ressurser og infrastruktur.   

Vår metode – en rekke innsatsfelt som er gjensidig avhengig av hverandre 
 

For å oppnå vår visjon om et livskraftig scenekunstfelt arbeider PAHN etter en metode som styrker hele feltets internasjonale økosystem med innsatsfelt som er gjensidig avhengig av hverandre. Metoden bygger først og fremst på internasjonale nettverks- og mobilitetsprosjekter som skaper relasjoner, kontaktflater og innganger til nye markeder. Deretter suppleres dette av reisestøtteordningen som gjør det mulig for kunstnere og kompanier å faktisk realisere internasjonale muligheter. Samtidig arbeider vi for økt kunnskap og profesjonalisering, slik at feltet står sterkere, mer strategisk og mer bærekraftig i møte med internasjonale aktører. I tillegg gjennomfører vi besøksprogrammer der internasjonale kuratorer, produsenter og programleggere inviteres til Norge for å oppleve norsk scenekunst, møte feltet og etablere nye samarbeid. Til slutt formidler og tilgjengeliggjør vi kunnskap. Samlet utgjør dette en sirkulær og gjensidig forsterkende metode som gjør internasjonal aktivitet mulig.   

Et kutt av denne størrelsesordenen vil ramme vårt nettverks- og mobilitetsarbeid direkte – det første og avgjørende leddet i verdikjeden som gjør internasjonal eksport, co-produksjon og turneer mulig. Uten dette stopper mye av den norske scenekunstens internasjonale aktivitet før den i det hele tatt kommer i gang. 

Foto: Elle Sofe Company: Vástádus eana/ The answer is land
Fotograf: Lars Opstad, Oslo World

Vi har fått en rekke støtteerklæringer, les dem her!

Ønsker du å bidra med en støtteerklæring, send en e-post til post@pahn.no

  • Vi ønsker å uttrykke vår bekymring for reduksjoner i prosjektmidler til internasjonal aktivitet på kulturfeltet. Som Norges sannsynligvis største eksportør av scenekunst gjennom snart 30 år, med virksomhet i 66 land, har vi lang og bred erfaring med effekten av slike prosjektmidler. Vårt kompanis internasjonale suksess hadde ikke vært mulig uten denne typen drahjelp og vi anser midlene som gode investeringer. Kompaniet gjennomfører nå det aller meste av sin internasjonale aktivitet uten behov for støtte og har utlandet som sin viktigste finansieringskilde. Det ville være et tap for norsk kultur hvis nye kompanier og prosjekter ikke tilbys den samme drahjelpen. I våre øyne burde innpass på det internasjonale markedet ha høyeste prioritet – det er tross alt der 99% av publikum og ditto billettinntekter befinner seg.

  • PAHN’s networking tools have played a decisive role in strengthening our international presence. Their involvement in thematic round tables, international conferences such as CINARS in Montreal and Norway Now in New York, and various workshops have significantly expanded our professional network. These initiatives have enabled us to build sustainable international touring structures, which are vital for the survival and long-term development of our company. 

    PAHN has also been an invaluable supporter of our activities outside Norway. Thanks to their financial support, we have been able to tour internationally across Europe, North America, and Asia, presenting our large-scale, critically acclaimed productions such as Moby Dick, Mørkerom, and A Doll’s House to wider audiences in prestigious venues and festivals including NYU Skirball in New York, the Singapore International Festival of Arts, and the Festival d’Avignon. 

    Moreover, the meeting points and community-building efforts facilitated by PAHN have helped nurture a strong ecosystem within the independent performing arts field. They have created spaces where practitioners can share knowledge and support each other whether it concerns visa procedures, finding producers, or solving logistical challenges. This sense of community is essential, and PAHN plays a crucial role in making it possible. 

    For all these reasons, PAHN is a crucial pillar of the free performing arts field in Norway. It is not only a structural resource but a human, active partner who makes it possible for our performances to reach international audiences and for Norwegian artistry to be recognised globally. Any reduction in their capacity would directly weaken the international visibility and sustainability of companies like ours.

  • UDs prosjektmidler til internasjonal aktivitet har vært svært viktig for Verdensteatret. Som et av Norges eldste nålevende kompanier har vi gjennom flere tiår turnert i store deler av verden. Norge er et lite land, og den eksperimentelle scenekunsten som vi er en viktig representant for er avhengig av å kunne komme seg ut i verden for å nå et større publikum. Våre forestillinger i utlandet er et bevis på at UDs prosjektmidler kommer godt til nytte. Siden 2010 har vi opptrådt på festivaler i store markeder som USA, Kina og India. I tillegg har vi også deltatt på flere av PAHNs internasjonale programmer blant annet i New York og Yokohama hvor vi har knyttet nye kontakter som har ført til nye oppdrag for Verdensteatret. 
     
    Martin Taxt, daglig leder Verdensteatret

  • Stiftelsen NIE teater vil gjerne utrykke vår bekymring, etter å ha lest om de mulige kuttene i UDs prosjektmidler. Vi ser på dette som en svært alvorlig situasjon. En reduksjon på 50 % vil ikke bare ramme PAHN hardt – det vil påvirke hele scenekunstfeltets mulighet til å være til stede internasjonalt. Etter vår erfaring er deres arbeid helt avgjørende for at norske scenekunstnere får tilgang til nettverk, arenaer og samarbeidspartnere utenfor Norge. Dette er slik vi ser det ikke en innsats som ikke kan erstattes av andre ordninger. 

    NIE deler derfor fullt ut deres bekymring, og ser med uro på hva et slikt kutt vil bety for feltets utvikling, mobilitet og langsiktige bærekraft. Uten det første leddet i kjeden – nettverks- og mobilitetsarbeidet dere gjør – stopper mye av internasjonaliseringen av norsk scenekunst før den i det hele tatt får begynne”. 
     
    Kjell Moberg Artistic Director and CEO Stiftelsen NIE Teater 

  • Kompetansesenteret Dans Sørøst-Norge er blant landets mest aktive produsenter og formidlere av dans og nysirkus av høy kunstnerisk kvalitet. Vår virksomhet finner sted i skjæringspunktet mellom dansekunstnerne i det frie feltet, arrangører og publikum. 

    Vår internasjonale aktivitet er forankret i utveksling, hvor vi tilbyr muligheter for norske kunstnere i utlandet og øker merverdi lokalt gjennom at internasjonale kunstnere interagerer med publikum, arrangører og kunstnere gjennom residensopphold, produksjon, visning og workshops/seminarer mv.   

      

    Samarbeidet med og støttet fra PAHN er uvurderlig for oss og hele dansefeltet: PAHN skaper muligheter og løfter hele danseøkosystemet ved å tilby norske danseproduksjoner et lengre liv og større synlighet internasjonalt. I et felt som i essens er og forblir internasjonalt, er utviklingsmuligheter i utlandet for norske dansekunstnere essensielle for å kunne virke som kunstner i Norge. Norsk dansekunst har for få nasjonale visningsarenaer, arrangører og publikum til å gjør det mulig å virke som dansekunstner uten å jobbe internasjonalt.  Norsk dans er ettertraktet og anerkjent internasjonalt – det eksport- og utviklingspotensiale blir til virkelighet kun ved det økonomiske og strukturelle løftet som tilbys av PAHN. 

      

    Mobilitet- og nettverksmidler er helt avgjørende for at dansefeltet skal kunne bygge nettverk, kompetanse og få spillemuligheter i utlandet, i et felt som er per definisjon internasjonalt. 

      

    Den nyetablerte residensordningen initiert av PAHN i samarbeid med NID, det Italienske Instituttet i Oslo og den Norske Ambassaden i Roma har allerede en enorm strukturell effekt – det prosjektet er kompetansebyggende for norske arrangører og kunstnere, og hele det italienske dansefeltet blir raskt kjent med norsk dansekunst, noe som allerede har ført til spillemuligheter i Italia på kort tid. Slike prosjekter er et essensielle ledd i vårt kunstneriske utviklingsarbeid. I samarbeid med PAHN kan produksjonsinfrastrukturen i Norge løfte kunstnerskap fra residens og produksjon til visning og turne i en helhetlig tankegang som gjør vår innsats bærekraftig. 

  • I en tid hvor dialog, kulturutveksling og frie ytringer aldri har vært viktigere, sender det et farlig signal at støtten til PAHN foreslås kuttet. Kunst og kultur er ikke pynt – det er en grunnpilar i demokratiet vårt, og en arena for refleksjon, dialog og forståelse på tvers av grenser. 

      

    At UD nå kutter disse midlene, rammer direkte de kunstnerne og institusjonene som bygger nettopp disse broene. Kultur gir bedre beredskap, kultur skaper tillit og kultur binder oss sammen, i solidaritet og samhold. 

    Hans Ole Rian 
    Forbundsleder 

  • PAHN er en viktig samarbeidspartner for oss i Norsk Skuespillersenter, og ivaretar med sin internasjonale aktivitet en sentral del av norsk scenekunstliv. 

    Samarbeidet vi har med PAHN om kurs og kompetansehevende tiltak for norske scenekunstnere er veldig viktig for oss, da det styrker kvaliteten og bredden i tilbudet. PAHN besitter unik erfaring og fagkunnskap knyttet til internasjonal aktivitet, i tillegg til sin kjennskap og nærhet til det utøvende kunstfeltet i Norge.  

    Samarbeidet gjør at vi kan trekke internasjonalt anerkjente kursholdere til Norge, og til at flere scenekunstnere får kompetanse innen internasjonalt arbeid og verktøy til å ta med seg sine produksjoner utenlands. Dette igjen gir norsk scenekunst synlighet og oppmerksomhet, i tillegg til at det bidrar til bærekraftige karrierer for våre scenekunstnere. 

    Samarbeidet bidrar også til økt mangfold blant kursdeltakere, og gir dermed bredere nettverksbygging, noe som er avgjørende i vår bransje. 

    Norsk scenekunstliv er avhengig av å være del av å bygge bærekraftige strukturer for internasjonalt samarbeid. En reduksjon i tilskuddet til PAHN vil ha store negative ringvirkninger for vår bransje, både på kort og lang sikt. 

  • Danseinformasjonen – det nasjonale kompetansesenteret for dansekunst – vil med dette uttrykke vår bekymring for UD sine foreslåtte kutt til internasjonal aktivitet på scenekunstfeltet. For dansekunsten, som er den kunstformen som er minst institusjonalisert, er internasjonale nettverk og internasjonal aktivitet svært viktig. UD-midlene har bidratt til å styrke den internasjonale samhandlingen og bedret mulighetene for internasjonal turnering for norske dansekunstnere. Det er svært uheldig om dette arbeidet ikke får fortsette. 

  • Norsk Skuespillerforbund vil uttrykke sin støtte til PAHNs internasjonale arbeid. PAHN fyller en helt avgjørende rolle for norsk scenekunsts tilstedeværelse internasjonalt, særlig for det frie feltet, som er langt mer avhengig av mobilitet og internasjonale nettverk enn andre kunstområder. Med lite ressurser, forvalter PAHN et omfattende ansvar, og et kutt vil ramme selve grunnlaget for å etablere de relasjonene og strukturene som gjør internasjonalt samarbeid, turneer og co-produksjoner mulig. For å sikre at norske scenekunstnere fortsatt kan hevde seg globalt, mener vi det er avgjørende at PAHNs arbeid ikke svekkes, men tvert imot styrkes. 

     
    Per Emil Grimstad 

    Forbundsleder, Norsk Skuespillerforbund 

  • DAVVI – Senter for scenekunst 

    Støtteerklæring PAHN 

    På vegne av Davvi – Senter for scenekunst uttrykker vi dyp bekymring for de foreslåtte kuttene i prosjektmidler til internasjonalt arbeid i scenekunstfeltet. Vi vil understreke at dette arbeidet er avgjørende for å styrke norsk scenekunst nasjonalt og internasjonalt. 

    Et kutt på 50 % vil få omfattende konsekvenser, særlig for det frie feltet, som er avhengig av nettverk, mobilitet og internasjonale prosjekter for å utvikle og formidle sin kunst. Et dramatisk kutt vil ikke bare ramme pågående aktivitet, men også svekke 

    norsk scenekunsts plass i det globale markedet på lang sikt. Behovet for internasjonalt 

    samarbeid øker, samtidig som mulighetene reduseres. 
     

    Scenekunst i nord er grunnleggende internasjonal, med tett samarbeid på tvers av Sápmi – Norge, Sverige og Finland – og potensielt Russland i fremtiden. For Davvi – Sfs er det internasjonale perspektivet avgjørende når kunstnere retter blikket utover. 
     

    Her er sterke partnere med UD-støtte essensielle: bistand via utenriksstasjoner, 

    veiledning i internasjonale bookinger og støtte i gjennomføring. Vi er derfor svært 

    bekymret for reduksjonen i UD-støtte til PAHN, en av våre viktigste samarbeidspartnere. 

     

    Vi oppfordrer derfor på det sterkeste at finansieringen til internasjonalt 

    scenekunstarbeid opprettholdes og styrkes. Dette er en forutsetning for turneer, coproduksjoner, residensprogrammer og kompetanseutveksling som holder norsk 

    scenekunst relevant, bærekraftig og synlig – nasjonalt og internasjonalt. 
     

    Vi ber om at foreslåtte kutt reverseres, at PAHN og tilsvarende ordninger sikres 

    forutsigbarhet, og at mobilitet og nettverk prioriteres som grunnleggende infrastruktur 

    for feltet. 

  • Ambassaden i Ottawa har i lang tid jobbet målrettet sammen med PAHN for å skape synlighet og muligheter for norsk scenekunst i Canada. Dette samarbeidet har vært særdeles vellykket, og vi opplever en stadig økende interesse fra ledende kanadiske aktører hvor norske kunstnere er svært ettertraktet. Det er derfor bekymringsverdig når PAHN nå signaliserer at de frykter et kutt på opptil 50% i finansieringen fra UD, noe de utrykker vil føre til at de ikke lengre kunne være til stede i samme grad på de viktigste arenaene som f.eks. den meget viktige internasjonale scenekunstmessen CINARS i Montreal. Samarbeidet med PAHN er grunnpilaren i ambassadens arbeid på scenekunstfeltet i Canada og sammen har vi utviklet et stort og viktig nettverk som har gitt norske scenekunstnere tilgang til det nordamerikanske markedet – akkurat slik virkemiddelapparatet er tenkt å skulle fungere. Uten PAHN med på laget i samme grad, står vi i fare for å miste mye av dette, både når det gjelder nettverk, synlighet og ikke minst framtidige muligheter for norsk scenekunst i Nord Amerika. Vi håper derfor at PAHN også i 2026 vil gis muligheten til å opprettholde sin langsiktige og målrettede tilstedeværelse i Canada og fortsatt kunne skape muligheter for scenekunstfeltet der interessen er størst.   

  • Støtteerklæring

    Det teatervitenskapelige fagmiljøet ved Universitetet i Bergen ser med bekymring på at det vurderes en betydelig reduksjon i prosjektmidler til samarbeid og mobilitet på tvers av landegrenser som forvaltes av PAHN – Senter for scenekunst Norge. Scenekunstfeltet i Norge er tett sammenvevd med utviklinger og satsinger i andre land gjennom kunstneropphold og ulike former for produksjonssamarbeid og nettverksbygging. En reduksjon vil ramme bredt både i og utenfor Norge. Kunstnere, arrangører og produsenter søker internasjonale muligheter for å utvikle og presentere forestillinger, utveksle kunnskap, erfaring og kunstneriske impulser, og utvide publikumsgrunnlaget for ny scenekunst. En reduksjon i prosjektmidler vil også ramme tilgangen til det nasjonale scenekunstarkivet Sceneweb som er viktig for internasjonal forskning og kunnskapsformidling om scenekunsten i Norge. Det å opprettholde muligheten til mobilitet, samarbeid og menneskemøter gjennom scenekunsten er et ansvar Norge bør påta seg, særlig i en tid der kunstnerisk frihet, demokratiske prinsipper og menneskerettigheter er under press.

    Det teatervitenskapelige fagmiljø

    Universitetet i Bergen

  • Som tidligere turnésjef i Carte Blanche – og nå dramaturg og strategisk rådgiver i ReArtica, der jeg arbeider tett med det frie scenekunstfeltet – har jeg sett hvor avgjørende PAHNs arbeid er for norsk scenekunst internasjonalt. Tiltak som Norway Now og PAHNs tilstedeværelse på arenaer som CINARS gir norske kunstnere reell tilgang til nettverk og samarbeid de ellers ikke ville hatt kapasitet til å etablere. 

    Et kutt på 50 % vil ramme selve grunnlaget for norsk scenekunsts internasjonale mobilitet og synlighet, med umiddelbare og langvarige konsekvenser som vil være svært krevende å gjenoppbygge. Skal Norge beholde sin posisjon og relevans innen internasjonal scenekunst, må ordningen styrkes – ikke svekkes. 

  • I’m very sorry to hear that PAHN’s funding for international activities might be threatened. Such a cut would drastically reduce the visibility for Norwegian Performing arts in the international scene, which in turn would negatively affect their touring opportunities in the medium term. In my line of work a very important (and not sufficiently recognised) asset for representation is consistency.  

    With PAHN, you were able to be consistently present at the major performing arts markets and build a strong network of presenters, open to engage with artists from Norway. It would be a reckless move to declare this investment in you and your team as invalid. I hope the Ministry of Foreign Affairs is open to rethink their position. 

     
    Wolfgang Hoffmann director Aurora Nova – international theater booking  

  • As the former artistic and general director of Dansens Hus Oslo and organizer of the Ice Hot Nordic Dance Platform in 2024 ( and now independent curator and strategic and artistic consultant) I can attest to the crucial role that international exposure plays in the development of Norwegian contemporary dance and performing arts.  

    Productions presented, programmed, co-produced, and produced in Norway must reach not only a domestic audience but also an international audience and market. Performances at Dansens Hus and during the Ice Hot Nordic Dance Platform gain the opportunity to resonate with professional international audiences, who can then invite these productions to their respective festivals and dance venues abroad. Next to that it creates an increase of working conditions and possibilities for Norwegian artists.  

    The connection created by inviting international programmers to Norwegian organizations such as Dansens Hus and Ice Hot is essential for the internationalization of the Norwegian field. Similarly, for an international programmer or curator  wishing to invite a Norwegian production, necessary and needed funding support to bring the work from Norway to the destination country is critical. Travel and mobility subsidies provided to Norwegian performing artists are therefore of paramount importance. 

    I understand there may be considerations to reduce this funding by up to 50%, which would be a serious threat to the visibility, promotion, and export of Norwegian performing arts. I fully support PAHN’s efforts to maintain this vital funding and hope the Ministry will recognize the necessity of sustaining Norway’s active international presence in the performing arts” 
     
    Samme Raeymakers, Former artistic director Dansens Hus Oslo/Independent curator and artistic / strategic consultant for Moving Art Moving People 

  • The Board of ENICPA are concerned about the possible budget cuts to PAHN’s international work for 2026. As a European organization, ENICPA is particularly aware of the great value of international networks and collaborations. 

    PAHN’s national performing arts archive Sceneweb is being translated into English with the help of funding from the Norwegian Ministry of Foreign Affairs. Without an English translation, the archive will be difficult to access for international researchers and other professionals, and we will thus lose a valuable resource to the cultural heritage of Norway. 

    The board of ENICPA encourages the Norwegian Ministry of Foreign Affairs not cutting the funding for PAHN 2026. 

    Your sincerely, 

    Ondrej Svoboda 
    Christine Henniger 
    Catalina Gonzales Melero 

    Boardmembers of ENICPA 

  • Statement on behalf of Circus & Dance Info Finland 

     

    On behalf of Circus & Dance Info Finland I would like to express my deep concern about the news that the Ministry of Foreign Affairs of Norway is considering a drastic reduction of the project funding for the international activities carried out by PAHN.  

     

    The strong and well-established networks for Nordic cooperation in the performing arts contribute to the impact and sustainability of our own work to facilitate international cooperation and exports of Finnish circus and dance. PAHN is a significant part of these Nordic networks and we deeply appreciate the professional efforts of PAHN. In our view, it is crucial that we maintain a strong and joint Nordic international presence in the performing arts. 

     

    In our experience, networking and mobility are key to achieving the very similar missions of PAHN and our own organisation. A funding cut would directly affect PAHN's possibilities to bring Norwegian performing artists into international arenas, meet festivals, curators, and producers, and establish the relationships that later lead to touring, collaborations, and co-productions. Without these efforts, the entire value chain collapses at a time when the need for sustainable structures for international collaboration is greater than ever. 

     

    In Finland, the network of national organisations promoting the arts are strengthening their cooperation with the Finnish Ministry of Foreign Affairs as well as re-organising and strengthening our internal cooperation. In this work, we have been using the Norwegian Arts Abroad-network and PAHN in particular as a benchmark.   

     

     

    Best regards, 

    Tove Ekman 

  • I would like to express my strong support for PAHN and the vital role it plays in maintaining international networks for Norway’s performing arts. PAHN provides crucial early-stage networking and mobility opportunities, making international tours, residencies and co-productions possible. 

    PAHN supports an extremely active sector, particularly in the areas of dance and cross-disciplinary work. A significant reduction in MFA funding would severely restrict this activity, thereby weakening Norway’s cultural presence on the global stage. 

    I therefore strongly believe that PAHN’s international programmes should receive continued and adequate support in 2026 and beyond. 

    Sincerely, 

    Dominique Martin  

     

    Dominique Martin 

    International relations 

    NID – New Italian Dance Platform 

  • As CINARS is considered one of the most important international hubs for the performing arts, I hope that this letter could help your local institutions to understand how a foreign organization such as CINARS  consider the importance of  the PAHN .  

    The Biennale CINARS brings together nearly 1350 professionals who represent about 330 presenters, 340 producers and 500 artists from five continents and almost 50 countries, playing a decisive role in artistic mobility, touring and the creation of transnational collaborations. CINARS is an essential anchor point for the entire global performing arts ecosystem.  

     

    In this context, we are witnessing the PAHN's strategic and prominent presence at international events. Thanks to their coordinated and ambitious efforts, the Nordic countries benefit from strong, consistent and highly visible representation. The work of PAHN gives Nordic artists privileged access to international networks, formative professional encounters and real opportunities for dissemination. In this respect, PAHN is fully in line with CINARS' core mission: to connect artists with the markets and partners that shape their future on a global scale. 
     

    Over the years, the collaboration between CINARS and PAHN has proven to be deeply fruitful. It has enriched artistic projects, stimulated professional exchanges, and promoted the circulation of works in Canada and internationally. The ties forged over decades have generated tangible and lasting benefits for all parties involved. The professionalism, dynamism and high quality of PAHN's work are clearly evident, whether at the CINARS Biennial or at other international performing arts markets, where the Nordic presence has consistently stood out. The PAHN and the quality of their delegations is recognized all around the world for many years and we could say that they become  some of the leading forces.   

     

    In a changing global landscape—marked by a reduction in cultural export efforts in some countries and, conversely, by the rise of much more assertive strategies elsewhere — PAHN now plays a leading role. It is essential to maintain this momentum so that artists from the Nordic countries are not overshadowed by nations that are now more aggressive on the international scene. 
     

    Maintaining a strong link between CINARS and the PAHN is therefore not a mere formality: it is a guarantee of preserving a strong, assertive and visible Nordic voice in the global performing arts market. It also ensures that artists in the region continue to have access to the opportunities, networks and perspectives that enable them to develop and shine internationally. 
     

    Respectfully, Gilles Doré 

  • As a presenter of international work both in Canada and now in the United States at Stanford University, the Performing Arts Hub Norway has been an important platform for me to learn about tour ready work and to meet with Nordic artists in a variety of disciplines in the hopes to program their work in my future seasons. 

     

    Through Norway Now in New York and in CINARS in Montreal, Quebec, I have met and programmed: Alan Lucien Oyen’s winter guests Story.story.die and Simulacrum, Plexis Polaris’s Moby Dick, Ingri Fiksdal’s Diorama, Elle Sofe Sara’s The Answer is Land, Jingi Wang’s Post-Capitalistic Auction among others.   

     

    Without the Norway Now platform and working closely with Performing Arts Hub Norway, I would not have had the opportunity to know these tour ready works and build a deeper engagement with the artists.  

     

    Respectfully, I hope that there will be continued investment in this platform as the important sharing of creative practice and global perspectives are critical in this ever-changing global cultural landscape. 

     

    Iris Nemani 

  • The strategic cooperation between the Sibiu International Theatre Festival, the Sibiu International Performing Arts Market and PAHN - Performing Arts Hub Norway is crucial for the coming years. After the resounding success of Norway Now in Sibiu, an event impeccably organized in collaboration with PAHN, it is very important for the Sibiu International Theatre Festival and its associate structures to continue the projects with PAHN in the next 5 years, in everything related to networking and supporting Norwegian artists to be present, through performances, co-productions, know how exchange etc. at the next editions of our Festival and Performing Arts Market. 

    Our cooperation with PAHN also consists of Sibiu's strategic objective to access EEA Grants, together with Norwegian partners such as the National Theatre of Oslo, Norske Teatret, Theater Garasjen, Oslo Academy of Arts and other institutions, to transform the Culture Factory into a cultural center with theater, performance, dance, cinema, installations, artistic and interdisciplinary residencies, international co-productions, educational activities (STEAM - integrated education through science, technology, engineering, art and mathematics), conferences, as well as social and community events. 

    Together with these partners, as well as with other institutions in the Nordic countries, we work to make Norwegian, Swedish and Finnish artists accessible through our digital platforms (FITSonline and Scena Digitala) to an international audience and at the same time to support the cultural proposal of NATO soldiers on the neighboring flanks of the war in Ukraine. 

    It is extremely important at this time that solidarity at European and international level, so that PAHN - Performing Arts Hub Norway has continuity of resources to enable the relevant presence of Norwegian artists at an international level and to promote Norwegian know-how in the cultural and artistic field through networking.