Flytt ordningen ut av fondet!

Vi ber politikerne om:  

Flytt ordningen ut av fondet og løft scenekunstkompaniene opp på Statsbudsjettet.  

Regjeringen har bevilget 26 millioner til støtteordningen for det frie feltet, men Kultur- og likestillingsdepartementet har ikke opprettet ordningen. De har flyttet hele ansvaret med å opprette ordningen til Kulturrådet. Dette får store konsekvenser for det frie scenekunstfeltet. 

  1. Prosessen er startet helt på nytt, og som følger blir hele ordningen er ytterligere forsinket. Pengene blir tildelt tidligst høsten 2024, og Kulturrådet får ikke tid til å forankre ordningen i fagmiljøet. 2 års arbeid fra fagorganisasjonene legges bort.  Dette er ikke en holdbar situasjon med tanke på den lange ventetiden som mange scenekunstkompanier har vært i. Dette er en ansvarsfraskrivelse fra departementet!  

  2. Danse- og teatersentrum mener at den rette plasseringen for denne ordningen er på kap. 320, post 75, utenfor Kulturfondet, administrert av Kulturdirektoratet. Det frie scenekunstfeltet trenger flere finansieringsmuligheter med bredere målsetting.  Vi mener at støtteordningen for de etablerte trenger andre vurderingskriterier enn kunstfaglig skjønn. De har opparbeidet seg til å bli en selvstendig virksomhet der man enten har et publikumsgrunnlag, etterspørsel eller oppfyller en særskilt kulturpolitisk rolle nasjonalt, lokalt eller internasjonalt innenfor sitt estetiske marked. Kulturdirektoratet som forvalter av ordningen må sette ned en sakkyndig komite som har scenekunstkompetanse, forretningskompetanse, arbeidsgiverkompetanse og internasjonal kompetanse.  

  3.   Å sette støtteordningen på kap. 320, post 55 vil hindre det frie scenekunstfeltets vekstmuligheter og ordningen vil konkurrere med andre essensielle ordninger for feltet. Scenekunstfeltet er en voksende næring, og vi må lage ordninger for feltet som vokser i takt med utviklingen. Den eneste løsningen kan ikke være Kulturfondet, der den nye støtteordningen skal konkurrere med de andre essensielle ordninger for feltet. Vi trenger flere midler til en samlet sektor, og to poster på Statsbudsjettet som vi ber politikeren øke hvert år: Kulturfondet og Støtteordningen for de etablerte.  – Slik får det frie scenekunstfeltet flere ben å stå på.  

 

Hva foreslår vi?  
Nå må noen ta ansvar og sørge for at de etablerte scenekunstkompaniene får muligheten til å gjenetablere seg i januar 2024. De kan ikke vente enda ett år i usikkerhet om de faktisk vil motta støtte. 

Flytt ordningen til kap. 320, post 75, under betegnelsen "Etablerte scenekunstkompanier." Inkluder de langvarige kunstnerskapene i denne ordningen sammen med Jo Strømgren kompani og Verdensteatret. Ved hjelp av prinsippet om lik behandling, inkluder kompaniene som står uten langvarig støtte, som både har vært virksomme i over 10 år og har vært på basisordning/kunstnerskapsstøtte. 

 

Dette er kompaniene: 

  • Goksøyr & Martens 

  • Traavik.info 

  • zero visibility corp. 

  • winter guests 

  • Ingun Bjørnsgaard Prosjekt 

  • Tori Wrånes 

  • Verk Produksjoner 

  • Cirka Teater 

  • Transiteatret 

 

Disse scenekunstkompaniene har blitt fagfellevurdert over tid, kan vise til et publikumsgrunnlag og etterspørsel. Å inkludere dem vil skape arbeidsplasser i feltet, og gi stabilitet og tid til å utvikle gode løsninger for hele sektoren. 

Ordningen må økes med rom for flere kompanier med bredere målsetting: 

Vi foreslår at disse scenekunstkompaniene får tildelt støtte for tre år, på den måten vil de ha mulighet å re-etablere seg. Vi mener ordningen må økes i 2025, og en søkbarordning må stå klar i 2025 for flere kompanier.   

I denne perioden på tre år så mener vi at Kultur- og likestillingsdepartementet og Kulturrådet må bruke tid til å formulere overordnede mål for scenekunstfeltet og betrakter feltets kretsløp som en helhet. Vi trenger en formulert scenekunstpolitikk som feltet kan samles rundt.  

15 år har gått siden sist gang det kom en stortingsmelding for scenekunstfeltet. Regjeringen Solberg lagde en scenekunststrategi i 2021, men denne er lagt i en skuff og glemt. Tiden er overmoden for en velformulert scenekunstpolitikk som tar ordentlig tak i mange av feltets komplekse utfordringer. 

 

Les mer hva vi mener om den overordnede politikken her.

Foto: winter guests, The American Moth (2021).