«Statsbudsjettet for 2023 er dødsstøtet for fri norsk scenekunst»

Foto: Lillian Hjellum

Foto: Lillian Hjellum

Hege Knarvik Sande, direktør Danse- og teatersentrum: Regjeringen setter ikke inn penger til tilskuddsordningen for etablerte scenekunstkompaniene i statsbudsjettet for 2023, og den manglende ambisjonen i statsbudsjettet kan bli dødsstøtet for fri norsk scenekunst som er hardt rammet etter to år med pandemi.

Til tross for at den nye Regjeringen i tilleggsbudsjettet for 2022 både etablerte ordningen på kapittel 320, Post 75 med 10,1 mill og lovet at den søkbare ordningen skulle stå klar i 2022, så prioriteres ikke tilskuddsordningen i statsbudsjettet. Det er en katastrofe. Scenekunstfeltet har ventet på ordningen siden 2017 - og signalene som blir gitt i Statsbudsjettet er at den ikke står klar før i 2024. Mange viktige kunstnerskap har stått uten støtte i flere år i påvente av den nye ordningen. Konsekvensen av en ytterligere utsettelse, er mange etablerte scenekunstkompanier må sette kroken på døren, som kompaniet winter guests til koreograf Alan Lucien Øyen. Sammen med winter guests står mange etablerte og viktige scenekunstkompanier uten støtte - og i fare: Verk produksjoner, Tori Wrånes, Goksøyr & Martens, Ingun Bjørnsgaard Prosjekt, Traavik.info, Transiteatret-Bergen og Susie Wang

Scenekunstfeltet var en av sektorene som ble hardest rammet under og i etterkant av pandemien. I rundt to år var det mer eller mindre stillstand i bransjen. Feltet opplevde en enorm kompetanseflukt av både utøvere, sceneteknikere og produsenter, og dette har satt sine spor. For å gjenoppbygge sektoren så må scenekunstfeltet bli satset på!   

Stod samlet bak – nå er det tid for handling 

I anmodningsvedtak nr. 201 fra 12. desember 2017 stod et samlet Storting bak at det var behov for en fast tilskuddsordning for de de etablerte kompaniene etter at Kulturrådet sin ordning basisfinansieringen ble endret. Basisfinansieringen var en suksesshistorie som gjennom forutsigbar støtte gav scenekunstkompanier mulighet til å profesjonalisere seg og tenke langsiktig. Dette har ført til en enorm profesjonalisering av det frie feltet de siste 15 årene, som har gitt arbeidsplasser, har etablert nye visningsmuligheter, og ført til at man har nådd ut til nye publikumsgrupper. Å ikke støtte opp om scenekunstkompaniene som skaper aktivitet og arbeidsplasser i feltet, vil innebære en ytterligere nedbygging av sektoren etter pandemien. Danse- og teatersentrum hadde store forventninger til den nye regjeringen. Både Arbeiderpartiet og Senterpartiet var svært utålmodige og kritiske til Solberg-regjeringen som ikke maktet å få støtteordningen på beina i forrige periode.  

Dette kan ikke bli resultatet i budsjettforhandlingen, nå håper vi SV tar opp saken videre med regjeringen - det er tid for handling.   

Les her om Statsbudsjettet for 2023.